Svar: Appetit efter 1 år

25. april 2021

Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Når man måler 76 cm og vejer 11 kg, så ligger man på 90 percentilen, når man ser på vægt/højde kurven. Det vil sige den andenøverste kurve - og dermed indenfor normalområdet, og hun må som udgangspunkt gerne ligge på 90 percentilen med den alder hun har. Ser man på hendes højde alene, så ligger hun på 75 percentilen, og ser man på vægten alene, så ligger hun på 90 percentilen, hun er derfor sandsynligvis godt i stand med lidt elastikker på armene og gode tykke lår - men det er helt fint, når man er 12 måneder gammel :) Hun vil sandsynligvis ikke vokse med samme hastighed nu, hvor hun er blevet et år, spiser mere selektivt og begynder at bruge sig selv mere motorisk, rejser sig, og nu også er begyndt at gå rundt.

Det er helt naturligt, at lysten til mad bliver mindre nu - både på grund af hendes alder, men også fordi tandfrembrud osv. naturligt spiller ind. Du har naturligt helt ret i, at når hun har ondt eller er ekstra træt, fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget, så kan hun godt have behov for ekstra tryghed og nærhed - og det kan være dejligt at være på arm, ligesom det stadig kan være dejligt en gang imellem at få hjælp til at spise. Derfor spiller undviklingen også ind på appetitten og overskuddet. Det kan være rigtig svært at overskue et måltid, og de skal I naturligvis anerkende og vise forståelse overfor, præcis som du forsøger :)

Jeg vil dog anbefale, at I ikke går rundt med hende på armen, når hun skal spise, men at I sætter jer ved bordet, hvor maden som udgangspunkt skal indtages. Hun er og ...

Annonce

... bliver naturligt mere og mere bevidst og hvis hun lærer, at man nu kan gå rundt imens man spiser, så vil det blive sværere for jer på sigt at holde fast i de bordmanerer, som I gerne vil lære hende. Det er dog naturligvis helt okay, hvis hun ikke altid har overskud til at sidde i egen stol, men gerne vil sidde på skødet - det må hun gerne, ligesom hun også meget gerne må smage fra jeres tallerken, hvis hun synes, det er mere spændende end det hun har på egen tallerken (selvom det er det samme). Det vigtigste er, at hun sidder ved bordet og at I på den måde stadig holder fast i de rutiner.

Når det så er sagt, så er det naturligvis også okay, at du nogle gange sætter hende på køkkenbordet, når du er igang med at lave mad og I på den måde hygger sammen. Eller I kan måske et par gange sætte jer sammen på en madras, gå haven eller lignende og sætte jer der - men - det stadig sætter I jer ned, når det er spisetid, så I holder fokus på, at man sidder, når man spiser - fordi jeg går ud fra, at det er det, I gerne vil lære hende.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg synes også, det lyder helt okay med lidt mad i klapvognen på vej hjem fra dagpleje. Det lyder som om, at det er blevet en tradition og en vane, som I begge synes er hyggelig og rar. Det sikrer, at hun får lidt eftermiddagsmad, og du finder ro ved, at hun har fået noget at spise - og turen hjem går rigtig fint på den måde. Det lyder således helt okay. Men det er f.eks. ikke nogen god idé, at du sætter hende i klapvognen hjemme for at spise ;)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor